ETYKA W MODZIE- FUTRA

Futra! Fuj! Nienawidzę tego tematu, ale poruszać go trzeba. Choć afera z Justyną Pawlicką już ucichła to zima zbliża się nieubłaganie, a w raz z nią: futra z norek, czapki z lisa i rękawiczki z podbitą z szynszyla…
12088425_711570905541801_2856632566190269273_n

KUNA RYSUJE


Kręcone z ukrycia dokumenty nagrane przez międzynarodową organizację PETA pokazują, w jaki brutalny sposób traktowane są zwierzęta, których futra cenne są dla przemysłu odzieżowego.
Filmy te są pełne cierpienia. Możemy zobaczyć na nich zabijanie zwierząt przez rzucanie o mur oraz ziemię, duszenie stalową linką , uderzenia w głowę oraz skalpowania żywcem wijących sie z bólu zwierząt. .

Lisy i norki spędzają całe życie w klatkach – norce przysługuje zaledwie  0,18 m., a lisowi 0,6. Jeśli lisy są dwa, mają zmieścić się na 1 m kw. powierzchni.  Zwierzęta te trzymane są w klatkach zawieszonych w powietrzu z ażurowym dnem, aby nie brudziły futra odchodami. W naturze lisów jest bieganie na bardzo duże odległości i kopanie nor, trzymanie ich w tak małych klatkach musi być niesamowitą torturą fizyczną i psychiczną. Takie warunki powodują u zwierząt duży stres, co prowadzi do przypadków samookaleczenia, kanibalizmu i chorób psychicznych. Zwierzęta te są poranione oraz zaniedbane. Życie zwierząt futerkowych jest pełne cierpienia, a  kończy się one równie brutalną śmiercią. Porażenie prądem, mechaniczne uszkodzenie mózgu czy zatrucie spalinami to tylko niektóre spośród metod uboju dopuszczanych przez prawo. Istnieje bardzo błędny pogląd, że niektóre z futer (na przykład. futra z królików) są pozostałością po uboju tych zwierząt na mięso.

12107988_710610725637819_3835178622798916255_n
źródło: http://antyfutro.pl/


 Tak jak zmienił się sposób pozyskiwania zwierząt, których futra i skóra przeznaczane są do produkcji odzieży (w dawnych czasach na zwierzęta polowano, aby zdobyć jedzenie oraz materiał na wierzchnie okrycie, od XVIII wieku popyt na posiadanie futer wzrósł na tyle, że zaczęto prowadzić hodowle), tak zmianie uległ również sam sposób obróbki. Dawniej polowania były czymś naturalnym, a futra pozyskiwane były od zwierząt żyjących na wolności. Futro i skóry chroniły człowieka przed zimnem. Od  XVIII ludzie zaczęli przemysłowo rozmnażać zwierzęta ponieważ ilość futer z polowań nie było w stanie  zaspokoić rosnącego zapotrzebowania[1]. Tysiące zwierząt zostało uwięzionych i przewiezionych często na w nowe obszary geograficzne, co stało się sporym zagrożeniem dla fauny i flory.

Problem „mody na futra naturalne” istnieje już od wielu lat, a popyt na wyroby skórzane oraz futrzarskie wciąż rośnie. W latach 60. – 80. XX wieku noszenie futer oraz skór egzotycznych wyszło z mody, jednak moda ta powróciła wraz z końcem lat 90. Stało się tak za sprawą amerykańskiego Vogue’a, który zaczął wtedy na nowo promować omawianie materiały . Ciągle wzrastające zapotrzebowanie na futra powoduje zwiększenie tempa produkcji, oraz mniej humanitarne sposoby uboju.

12144754_710604768971748_1707337068102694443_n


Obrońcy futer często jako argument popierający ich noszenie podają biodegradację. Nic bardziej mylnego. Dawniej do tego procesu używano wody, wysokiej temperatury, soli oraz słońca, a w dzisiejszych czasach wykorzystuje się środki chemiczne[2] . Zatem zwolennicy futer nie tylko szkodzą zwierzętom ale również samym sobie ponieważ fermy futrzarskie niesamowicie zatruwają środowisko. Odchody zwierząt bardzo często z deszczem przedostają się do rzek. Fosfor i azot zawarty w odchodach powoduje śmierć ryb.  Powietrze zatruwane jest przez substancje uwalniające się z odchodów zwierząt, spalanie obdartych z futra zwłok, oraz przez proces garbowania. Do garbowania skór futerkowych używa się powszechnie formaldehydu i chromu – substancji chemicznych, które oddziałują toksycznie na człowieka i uznawane są za rakotwórcze.  Wśród chemikaliów znajdują się również oleje ropopochodne raz składniki bazujące na silnych truciznach takich jak cyjanek oraz arszenik.[3]

Fermy futrzarskie to nie jedyne miejsce w, którym pozyskuje się futro. Ok 15-20 % futer pochodzi od zwierząt egzotycznych. Ofiarami stają się również gatunki chronione.[4] Futra powstają również z psów i kotów, które zazwyczaj nie są kojarzone w ogóle z przemysłem futrzarskim, a aż ⅕ skalpów pochodzi od tych właśnie zwierząt. Nazywa się je śmieciowymi zwierzętami czyli – trash animals. Zwierzęta te pochodzą ze specjalnych hodowli, lub są wyłapywane na ulicach.  W kulturze zachodniej noszenie psa, lub kota byłoby nie do pomyślenia z tego względu, że większość ludzi stawia te zwierzęta wyżej w hierarchii nad innymi, dlatego też futra tych zwierząt są odpowiednio farbowane i strzyżone, aby przypominały futra innych gatunków. W sklepach często występują pod nazwą “wilk azjatycki” lub “ górski kot”.[5]

Według danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w Polsce w 2010 r. wyprodukowanych zostało około 4 mln skór norek amerykańskich, około 300 tys. skór lisów, około 2 tys. skór jenotów i około 40 tys. sztuk szynszyli. Produkcja ta plasuje Polskę na czwartym miejscu w świecie. Zdaniem rzecznika prasowego NIK, „Sytuacja w Polsce wygląda źle. Jak wskazuje nasz raport, powołane do kontrolowania ferm inspekcje bardzo niedbale, powierzchownie i w niewielkim stopniu wykonują swoje obowiązki. Na szczęście świadomość ludzi ciągle rośnie, w wielu krajach zaostrzono przepisy mówiące o hodowli zwierząt futerkowych, a kraje takie jak: Holandia, Wielka Brytania, Austria, Chorwacja oraz Bośnia i Hercegowina zakazały już hodowli zwierząt na futra.[6]

Pewnie nie udało Ci się przebrnąć przez cały ten tekst, ale mam nadzieje, że chociaż zeskrolowałeś na sam dół i odwiedzisz stronę ANTYFUTRO.PL i spróbujesz dowiedzieć się czegoś więcej w tym temacie 🙂

logo antyfutro– 25 obchodzimy ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ FUTRA
– pierwszy post na temat etyki w modzie znajdziecie TUTAJ
– a post na temat wełny TUTAJ


[1]M. Płonka, Etyka w modzie, czyli CSR w przemyśle odzieżowym, em pe studio design Sp. z o.o.   Międzynarodowa Szkoła Kostiumografii i Projektowania Ubioru, Warszawa 2013, s. 70

[2]  Tamże, s. 66-74

[3]Tamże, s. 74

[4]Tamże, s.76-77

[5]Tamże, s.82-83

[6]Tamże.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s